דרך הברזל – מגזין לתוכן מקצועי שמוביל אותך להגשמת היעדים.

דיווש חזק ואפקטיבי – מה הכי נכון?

הכנו לכם מאמר יסודי, שמתבסס על מחקרים וכל המידע העדכני ומדגיש בדיוק הטכניקת דיווש: מרכז הכוח הוא הדחיפה למטה. ללא משיכת Upstroke פעילה שאינה יעילה כלל.
שתף

דיווש חזק ואפקטיבי – למה רק לדחוף למטה הכי נכון?

סקירת מחקרים מדעיים:

  • במחקר של Korff ואחרים (2007), רוכבים השוו ארבע טכניקות: דחיפה בלבד, גריפה, סיבוב מלא, ודחיפה עם משיכה פעילה. נמצא שדחיפה בלבד (אקטיבית ולא ניסיון למשוך) היא הכי יעילה מבחינת צריכת חמצן (gross efficiency ~20.2%) לעומת גריפה (שמשפרת מעט mechanical effectiveness אבל הורידה efficiency ל‑19.0%)   .
  • מחקרים נוספים מראים: רוכבים עלית מתאמנים בעיקר על דחיפה חזקה, וממעטים למשוך – הם מייצרים כוח גבוה יותר על הדחיפה בקראנק ומגיעים ליעילות מקסימלית   .
  • בהנחיה למשוך באופן מודע – הגוף צורך יותר חמצן, פחות יעילות, יתר עייפות שריריים; אין שיפור משמעותי בכוח כולל   .

מסקנה: מירב הכוח והיעילות באים מהדחיפה לקראנק, לא מהמשיכה למעלה.

  

טכניקה מומלצת לדיווש על בסיס הידע:

שלב הדחיפה (Power Phase):

זוית הדחיפה מתחילה מ‑12 ועד 6 (כיוון שעון) – נצל את השרירים בחלק התחתון (גוּט, קוואדס) ולחץ ישר למטה. זו נקודת המפתח – כאן מיוצר מרבית הכוח.

שלב המעבר (Recovery) מעל ״השעה״ 6:

ללא לחץ למטה וניסה לשלוף למעלה. פשוט שחרור לחץ והמשך לסיבוב הבא.

אין גריפה פעילה (Upstroke):

מעבר נקי ולא פעיל – פשוט תן לרגל להתקדם למסלול סיבוב טבעי בלי ניסיון למשוך למעלה. הרגל השנייה שיורדת מסייעת לפדל בצד השני לעלות, זו ההתנהגות שהגוף אוהב באופן אוטומטי – ומכאן נובעת היעילות הגבוהה ביותר   .

טיפים פרקטיים לאימון:

  • תרגיל לדחיפה בלבד – רכב במשך 30–60 שניות עם פוקוס רק על דחיפה למטה. שחרר המגע בשאר הדרך.
  • דווש פולי־רגליים (one‑leg drill): התחיל עם דחיפה ברגל אחת כל פעם, למד תחושה של הדחיפה בלבד.
  • בחינה ווידאו: בצע צילום ווידאו שלך רוכב, ובדוק שהקראנק לא “קופץ” – זה סימן לבזבוז של אנרגיה.
  • כיוון רכיבה: התאמת saddle ו־cleat לפי מדידות – גוף ימצא אוטומטית את המסלול הכי יעיל  .

לסיכום

  1. טכניקה יעילות (Gross Efficiency) Mechanical Effectiveness
  2. דחיפה בלבד הגבוהה ביותר (~20.2%) גבוה ונראה חלק
  3. גריפה/משיכה Upstroke נמוכה יותר (~19.0%) מעט יותר even distribution, אך לא שווה תועלת עצומה
  4. סיבוב מלא דומה לדחיפה בלבד לא עשה הבדל משמעותי

מסר לאימון הבא שלך:

  • אין צורך למשוך את הפדל כלפי מעלה, זה לא רק לא מוסיף, זה גם מבזבז.
  • יעילות מגיעה מדוחקים ישירים למטה, זרימה חלקה, ושחרור טבעי בשאר הסיבוב.
  • טכניקת גריפה פעילה יכולה לתת תחושה של “קלות” לרוכב, אבל לא משפרת תפקודית, ההיפך.
שתף

לפרטים והצטרפות מלאו את הטופס

או התקשר אלינו: 052-5218932

כתבות נוספות במגזין

דיווש חזק ואפקטיבי – מה הכי נכון?

הכנו לכם מאמר יסודי, שמתבסס על מחקרים וכל המידע העדכני ומדגיש בדיוק הטכניקת דיווש: מרכז הכוח הוא הדחיפה למטה. ללא משיכת Upstroke פעילה שאינה יעילה כלל.

סיכום תחרות אירונמן המבורג וברזיל 2025

ביום ראשון, 1 ביוני 2025, התקיימו שתי תחרויות איירונמן מרתקות: אליפות אירופה בהמבורג ותחרות איירונמן ברזיל. שתי התחרויות הציגו ביצועים יוצאי דופן ושיאים חדשים, והיוו השראה לספורטאים ברחבי העולם.

סיכום תחרות טור פלנדריה – 2025

טור פלנדריה, שהתקיים ב-6 באפריל 2025, הוא מירוץ אופניים חד-יומי יוקרתי, הידוע כ”מונומנט”, עם היסטוריה שמתחילה ב-1913. הוא כולל מסלול תובעני של 269 ק”מ דרך

גלילה לראש העמוד