דיווש חזק ואפקטיבי – למה רק לדחוף למטה הכי נכון?
סקירת מחקרים מדעיים:
- במחקר של Korff ואחרים (2007), רוכבים השוו ארבע טכניקות: דחיפה בלבד, גריפה, סיבוב מלא, ודחיפה עם משיכה פעילה. נמצא שדחיפה בלבד (אקטיבית ולא ניסיון למשוך) היא הכי יעילה מבחינת צריכת חמצן (gross efficiency ~20.2%) לעומת גריפה (שמשפרת מעט mechanical effectiveness אבל הורידה efficiency ל‑19.0%) .
- מחקרים נוספים מראים: רוכבים עלית מתאמנים בעיקר על דחיפה חזקה, וממעטים למשוך – הם מייצרים כוח גבוה יותר על הדחיפה בקראנק ומגיעים ליעילות מקסימלית .
- בהנחיה למשוך באופן מודע – הגוף צורך יותר חמצן, פחות יעילות, יתר עייפות שריריים; אין שיפור משמעותי בכוח כולל .
מסקנה: מירב הכוח והיעילות באים מהדחיפה לקראנק, לא מהמשיכה למעלה.

טכניקה מומלצת לדיווש על בסיס הידע:
שלב הדחיפה (Power Phase):
זוית הדחיפה מתחילה מ‑12 ועד 6 (כיוון שעון) – נצל את השרירים בחלק התחתון (גוּט, קוואדס) ולחץ ישר למטה. זו נקודת המפתח – כאן מיוצר מרבית הכוח.
שלב המעבר (Recovery) מעל ״השעה״ 6:
ללא לחץ למטה וניסה לשלוף למעלה. פשוט שחרור לחץ והמשך לסיבוב הבא.
אין גריפה פעילה (Upstroke):
מעבר נקי ולא פעיל – פשוט תן לרגל להתקדם למסלול סיבוב טבעי בלי ניסיון למשוך למעלה. הרגל השנייה שיורדת מסייעת לפדל בצד השני לעלות, זו ההתנהגות שהגוף אוהב באופן אוטומטי – ומכאן נובעת היעילות הגבוהה ביותר .

טיפים פרקטיים לאימון:
- תרגיל לדחיפה בלבד – רכב במשך 30–60 שניות עם פוקוס רק על דחיפה למטה. שחרר המגע בשאר הדרך.
- דווש פולי־רגליים (one‑leg drill): התחיל עם דחיפה ברגל אחת כל פעם, למד תחושה של הדחיפה בלבד.
- בחינה ווידאו: בצע צילום ווידאו שלך רוכב, ובדוק שהקראנק לא “קופץ” – זה סימן לבזבוז של אנרגיה.
- כיוון רכיבה: התאמת saddle ו־cleat לפי מדידות – גוף ימצא אוטומטית את המסלול הכי יעיל .

לסיכום
- טכניקה יעילות (Gross Efficiency) Mechanical Effectiveness
- דחיפה בלבד הגבוהה ביותר (~20.2%) גבוה ונראה חלק
- גריפה/משיכה Upstroke נמוכה יותר (~19.0%) מעט יותר even distribution, אך לא שווה תועלת עצומה
- סיבוב מלא דומה לדחיפה בלבד לא עשה הבדל משמעותי
מסר לאימון הבא שלך:
-
אין צורך למשוך את הפדל כלפי מעלה, זה לא רק לא מוסיף, זה גם מבזבז.
-
יעילות מגיעה מדוחקים ישירים למטה, זרימה חלקה, ושחרור טבעי בשאר הסיבוב.
-
טכניקת גריפה פעילה יכולה לתת תחושה של “קלות” לרוכב, אבל לא משפרת תפקודית, ההיפך.